PROJECTE FILOSOFIA "PENSEM-HI"




                       PROJECTE "PENSEM-HI"

                                      LA MASCOTA DEL PROJECTE, 
                                              EL XUT PENSADOR 
                                                    I LES NORMES:








L’objectiu d’aquest projecte és reforçar les habilitats de pensament en els infants de Maternal A a través del diàleg. Dediquem una hora a la setmana amb mig grup a aquesta activitat. Es tracta de crear un clima més íntim i relaxat on tots poden dir la seva. Els alumnes expressen lliurement la seva opinió i van escoltant els companys.

Les habilitats treballades al projecte són:
-        Habilitats de recerca: d’observació, d’endevinar, d’esbrinar, fer hipòtesis, buscar alternatives, imaginar i inventar.
-        Habilitats de conceptualització: vocabulari precís, semblances i diferències, comparar, agrupar i classificar, posar exemples, definir.
-        Habilitats de raonament: donar raons i relacionar les parts amb el tot.
-        Habilitats de comunicació: descriure i narrar, improvisar, passar de l’oralitat a altres llenguatges, resumir.
-        Habilitats corporals.
                                        

El projecte es realitza al llarg de tot el curs i es fan diverses activitats dividides en tres grans blocs:

-        Els jocs i les habilitats de pensament
-        Els contes
-        La pintura


http://www.grupiref.org/pensem-hi/


Un joc

Un tast de JOCS
Reproduim un dels 42 jocs que es proposen a Pensem-hi
HABILITAT: 
Observació visual
JOC: Sabates bellugadissesfragment foto del blog 6aBrasil.blogspot.com
Objectiu: Observació visual i atenció
Consigna:
Cadascú es traurà una sabata i les posarem totes dins d’una capsa gran. Des­prés, un nen o una nena n’agafarà una i haurà d’endevinar de qui és i així les anirem tornant a qui corresponguin.

Desenvolupament
Cada participant tret d’un (o pot ser l’educadora) es treu una sabata i la posa al piló o dins una  capsa gran. Després per torns un nen o nena  participant treu una sabata, la primera que troba i ha de buscar el seu usuari. Li dóna i aquest se la posa i una vegada calçat és ell o ella qui agafa una sabata de la capsa.
Es pot complicar el joc si es posen tots en rotllana i han de fer arribar la sabata a qui correspongui sense moure’s del cercle, passant-la d’un en un.
Reflexió: 
– He sabut de seguida de qui era la sabata que he tret?
– He trobat la meva sabata?
– Ha estat fàcil de recuperar la meva sabata? Per què?
– M’ha agradat aquest joc ? Per què?
Aquest darrer “per què?”  ha d’estar acompanyat d’alternatives. Si diuen SI, cal ajudar: perquè ha estat divertit, perquè ho he passat bé, perquè hem jugat tots junts, perquè he trobat la sabata, etc. Si diuen que NO els ha agradat se’ls pot ajudar dient: perquè m’ha costat trobar la sabata, perquè he estat el darrer, perquè no he rigut gens, perquè…

De fet, hem d’estar sempre atents a les respostes espontànies, que s’aniran fent més evidents al llarg del curs, a mesura que els infants van madurant.

Un conte

Un tast de la proposta amb un CONTE

cargol-baula-petit

A la primera sessió explorarem el títol i si tenim el conte en format paper observarem atentament la portada.

Anàlisi del títolPensar sobre el títol del conte
El cargol i l’herba de poniol:

– Sabem com és un cargol?
– Camina de pressa?
– Què menja un cargol?
– Què deu ser l’herba de poniol
(El dia que s’expliqui aquest conte caldrà portar herba de poniol)

En següents sessions explicarem el conte poc a poc i potser en més d’una sessió. Especialment si l’anem mostrant amb imatges, ja que l’observació ja ens ocuparà molta estona.

ComprensióFarem preguntes que ajudin a veure si s’ha comprès el conte.Per exemple a El cargol i l’herba de poniol:
– Què li fa mal al cargol?
– Quin és el remei pel cargol?
– A qui demana ajuda? Enumerem els personatges.
– Com acaba el conte?

En algun moment, quan el conte ja estigui explicat i comprès, es poden fer algunes d’aquestes preguntes que  ajudaran als infants a assimilar l’ordre i seqüència del conte:
Estructura Preguntes compartides: 
– Com comença el conte?
– Quants personatges intervenen?
– Qui són?
– Què passa al conte?
– Com acaba, el conte?


Un quadre

Un tast de la proposta amb un QUADRE


QUADRE TARSILA AMARAL



Presentarem el quadre dins un cavallet o dins d’un marc per donar a entendre que no és un pòster o un dibuix comercial. Si ho presentem en una pissarra digital caldria posar-lo de manera que quedi implícita la condició d’obra d’art.
Primer de tot ensenyarem només els ulls… després el nas…  la boca…

HABILITATS
       ACTIVITATS
HABILITATS DE RECERCA

ENDEVINAR
Mostrem el quadre, en blanc i negre, i a partir d’un detall (ulls, nas).
Què o qui pot ser?
Es poden anar obrint diferents focus fins que falti poc per completar la imatge. A cada nova obertura demanem als nens i nenes les raons que tenen per a recolzar les seves hipòtesis.
Mostrem la imatge en blanc i negre per fer que s’imaginin els colors.
De quin color serà el vestit?
OBSERVACIÓ VISUAL
Mirem atentament els elements del quadre:
- Què hi veiem?
- És jove o és gran?
- Què ens crida més l’atenció?
Esbrinar
Per saber més sobre el quadre, preguntem:
-        Qui deu ser la senyora del quadre?
En aquesta activitat, la mestra aprofitarà per parlar de la pintora (veure pàg 109 llibre) i dir el seu nom als nens. També explica als nens que anirem coneixent algunes de les seves obres al llarg del curs.
HABILITATS DE CONCEPTUALITZACIÓ

SEMBLANCES I DIFERÈNCIES
Una vegada vist i explorat el quadre sencer i haver parlat de l’artista, perquè entenguin que es tracta d’un retrat de la pintora, els podem mostrar la fotografia de la pintora (veure fulls a continuació). Es proposa doncs un exercici de semblances i diferències.
Què té en comú i que té de diferent el quadre amb la fotografia?
HABILITATS DE COMUNICACIÓ

Traducció del llenguatge visual a mímica i viceversa
Imitem el quadre del posat de Autoretrat.