PROJECTE "PENSEM-HI"
LA MASCOTA DEL PROJECTE,
EL XUT PENSADOR
I LES NORMES:
L’objectiu
d’aquest projecte és reforçar les habilitats de pensament en els infants de
Maternal A a través del diàleg. Dediquem una hora a la setmana amb mig grup a aquesta activitat. Es tracta de crear un clima més íntim i relaxat on tots poden dir la seva. Els alumnes expressen lliurement la seva opinió i van escoltant els companys.
Les habilitats treballades al projecte són:
-
Habilitats de recerca: d’observació,
d’endevinar, d’esbrinar, fer hipòtesis, buscar alternatives, imaginar i
inventar.
-
Habilitats de
conceptualització:
vocabulari precís, semblances i diferències, comparar, agrupar i classificar,
posar exemples, definir.
-
Habilitats de
raonament:
donar raons i relacionar les parts amb el tot.
-
Habilitats de
comunicació:
descriure i narrar, improvisar, passar de l’oralitat a altres llenguatges,
resumir.
-
Habilitats corporals.
El
projecte es realitza al llarg de tot el curs i es fan diverses activitats
dividides en tres grans blocs:
-
Els
jocs i les habilitats de pensament
-
Els
contes
-
La
pintura
http://www.grupiref.org/pensem-hi/
Un joc
Un tast de JOCS
Reproduim un dels 42 jocs que es proposen a Pensem-hi
HABILITAT:
Observació visual
Objectiu: Observació visual i atenció
Consigna:
Cadascú es traurà una sabata i les posarem totes dins d’una capsa gran. Després, un nen o una nena n’agafarà una i haurà d’endevinar de qui és i així les anirem tornant a qui corresponguin.
Desenvolupament
Cada participant tret d’un (o pot ser l’educadora) es treu una sabata i la posa al piló o dins una capsa gran. Després per torns un nen o nena participant treu una sabata, la primera que troba i ha de buscar el seu usuari. Li dóna i aquest se la posa i una vegada calçat és ell o ella qui agafa una sabata de la capsa.
Es pot complicar el joc si es posen tots en rotllana i han de fer arribar la sabata a qui correspongui sense moure’s del cercle, passant-la d’un en un.
Reflexió:
– He sabut de seguida de qui era la sabata que he tret?
– He trobat la meva sabata?
– Ha estat fàcil de recuperar la meva sabata? Per què?
– M’ha agradat aquest joc ? Per què?
Aquest darrer “per què?” ha d’estar acompanyat d’alternatives. Si diuen SI, cal ajudar: perquè ha estat divertit, perquè ho he passat bé, perquè hem jugat tots junts, perquè he trobat la sabata, etc. Si diuen que NO els ha agradat se’ls pot ajudar dient: perquè m’ha costat trobar la sabata, perquè he estat el darrer, perquè no he rigut gens, perquè…
De fet, hem d’estar sempre atents a les respostes espontànies, que s’aniran fent més evidents al llarg del curs, a mesura que els infants van madurant.
Un conte
Un tast de la proposta amb un CONTE
A la primera sessió explorarem el títol i si tenim el conte en format paper observarem atentament la portada.
Anàlisi del títol | Pensar sobre el títol del conte El cargol i l’herba de poniol:
– Sabem com és un cargol?
– Camina de pressa?
– Què menja un cargol?
– Què deu ser l’herba de poniol
(El dia que s’expliqui aquest conte caldrà portar herba de poniol)
|
En següents sessions explicarem el conte poc a poc i potser en més d’una sessió. Especialment si l’anem mostrant amb imatges, ja que l’observació ja ens ocuparà molta estona.
Comprensió | Farem preguntes que ajudin a veure si s’ha comprès el conte.Per exemple a El cargol i l’herba de poniol:
– Què li fa mal al cargol?
– Quin és el remei pel cargol?
– A qui demana ajuda? Enumerem els personatges.
– Com acaba el conte?
|
En algun moment, quan el conte ja estigui explicat i comprès, es poden fer algunes d’aquestes preguntes que ajudaran als infants a assimilar l’ordre i seqüència del conte:
Estructura | Preguntes compartides:
– Com comença el conte?
– Quants personatges intervenen?
– Qui són?
– Què passa al conte?
– Com acaba, el conte?
|
Un quadre
Un tast de la proposta amb un QUADRE
QUADRE TARSILA AMARAL
Presentarem el quadre
dins un cavallet o dins d’un marc per donar a entendre que no és un pòster o un
dibuix comercial. Si ho presentem en una pissarra digital caldria posar-lo de
manera que quedi implícita la condició d’obra d’art.
Primer de tot
ensenyarem només els ulls… després el nas…
la boca…
HABILITATS
ACTIVITATS
HABILITATS DE
RECERCA
ENDEVINAR
Mostrem el quadre, en blanc i negre, i a partir d’un detall
(ulls, nas).
Què o qui pot ser?
Es poden anar obrint diferents focus fins que falti poc per completar la
imatge. A cada nova obertura demanem als nens i nenes les raons que tenen per
a recolzar les seves hipòtesis.
Mostrem la imatge en blanc i negre per fer que s’imaginin els colors.
De quin color serà el vestit?
OBSERVACIÓ VISUAL
Mirem atentament els elements del quadre:
- Què hi veiem?
- És jove o és gran?
- Què ens crida més l’atenció?
Esbrinar
Per saber més sobre el quadre, preguntem:
-
Qui deu
ser la senyora del quadre?
En aquesta activitat, la mestra aprofitarà per parlar de la pintora (veure
pàg 109 llibre) i dir el seu nom als nens. També explica als nens que anirem
coneixent algunes de les seves obres al llarg del curs.
HABILITATS DE
CONCEPTUALITZACIÓ
SEMBLANCES I
DIFERÈNCIES
Una vegada vist i explorat el quadre sencer i haver parlat de l’artista,
perquè entenguin que es tracta d’un retrat de la pintora, els podem mostrar
la fotografia de la pintora (veure fulls a continuació). Es proposa doncs un
exercici de semblances i diferències.
Què té en comú i que té de diferent el quadre amb la fotografia?
HABILITATS DE
COMUNICACIÓ
Traducció del llenguatge visual a mímica i viceversa
Imitem el quadre del posat de Autoretrat.
QUADRE TARSILA AMARAL
Presentarem el quadre
dins un cavallet o dins d’un marc per donar a entendre que no és un pòster o un
dibuix comercial. Si ho presentem en una pissarra digital caldria posar-lo de
manera que quedi implícita la condició d’obra d’art.
Primer de tot
ensenyarem només els ulls… després el nas…
la boca…
HABILITATS
|
ACTIVITATS
|
HABILITATS DE
RECERCA
|
|
ENDEVINAR
|
Mostrem el quadre, en blanc i negre, i a partir d’un detall
(ulls, nas).
Què o qui pot ser?
Es poden anar obrint diferents focus fins que falti poc per completar la
imatge. A cada nova obertura demanem als nens i nenes les raons que tenen per
a recolzar les seves hipòtesis.
Mostrem la imatge en blanc i negre per fer que s’imaginin els colors.
De quin color serà el vestit?
|
OBSERVACIÓ VISUAL
|
Mirem atentament els elements del quadre:
- Què hi veiem?
- És jove o és gran?
- Què ens crida més l’atenció?
|
Esbrinar
|
Per saber més sobre el quadre, preguntem:
-
Qui deu
ser la senyora del quadre?
En aquesta activitat, la mestra aprofitarà per parlar de la pintora (veure
pàg 109 llibre) i dir el seu nom als nens. També explica als nens que anirem
coneixent algunes de les seves obres al llarg del curs.
|
HABILITATS DE
CONCEPTUALITZACIÓ
|
|
SEMBLANCES I
DIFERÈNCIES
|
Una vegada vist i explorat el quadre sencer i haver parlat de l’artista,
perquè entenguin que es tracta d’un retrat de la pintora, els podem mostrar
la fotografia de la pintora (veure fulls a continuació). Es proposa doncs un
exercici de semblances i diferències.
Què té en comú i que té de diferent el quadre amb la fotografia?
|
HABILITATS DE
COMUNICACIÓ
|
|
Traducció del llenguatge visual a mímica i viceversa
|
Imitem el quadre del posat de Autoretrat.
|